Kliekjes

De anti-piekergids in tijden van corona

Corona, ik zal vast niet de eerste of de laatste zijn die daar een blog over schrijft. In rap tempo is van alles anders geworden en eerlijk? Ik vind het allemaal best wel spannend. Als iemand die door astma en een immuunstoornis in de risicogroep valt, schrik ik ineens van ieder hoestje of pijntje. En als iemand die chronisch piekert, slaat mijn hoofd nu helemaal op hol. Toen ik een paar dagen geleden voor het eerst in lange tijd weer een flinke paniekaanval had, realiseerde ik me dat ik deze situatie anders moest gaan aanpakken. Ik heb geen controle over de corona-epidemie en de wereldwijde situatie. Maar ik heb wél controle over hoe ik er zelf mee omga. Voor alle mede-piekeraars en mensen die zich zorgen maken om hun mentale gezondheid in deze toestand, hier zijn mijn (praktische) tips!

Last van piekeren? In mijn anti-piekergids voor coronatijden deel ik mijn tips om er vanaf te komen.

Lees niet (zoveel) het nieuws.

Toegegeven dit vind ik zelf behoorlijk moeilijk. Alles ontwikkelt zich nu heel snel. Als je even niet oplet zijn er vijf nieuwe updates en allerlei nieuwe maatregelen. Ik merkte dat ik zelf zo vaak de liveblog van NOS checkte, dat ik ze regelmatig betrapte op berichten die niet af waren of fouten bevatten. En daar schoot ik niets mee op. Het mag nu wel zo voelen, maar de wereld vergaat niet als je even niet op de hoogte bent. Dus nu probeer ik minder nieuws te lezen, zodat ik mij ook minder somber voel door alle negativiteit. Makkelijker gezegd dan gedaan, dus hoe doe ik dat precies?

  • Zet pushmeldingen op je telefoon uit (of verwijder nieuws-apps helemaal) en zorg dat je liveblogs en nieuwssites niet continu open hebt staan.
  • Ontvang je wel push-meldingen of heb je de liveblog open? Onderdruk de neiging om direct te kijken als er nieuw nieuws is.
  • Vraag mensen in je omgeving ook om je niet continu nieuws door te sturen. Vraag je vriend/vriendin/naasten om je een update te geven als er echt iets belangrijks gebeurt. Of vraag aan het einde van de werkdag om één update.
  • Lees ’s avonds geen nieuws meer, maar alleen tussen bijvoorbeeld 11 en 19.
  • Ook belangrijk: lees niet direct als je wakker wordt het nieuws. Begin je dag met iets positiefs en iets waar je blij van wordt. (Dit vind ik zelf heel moeilijk)
  • Beperk je tot één of twee nieuwsbronnen. Je hoeft en kunt niet alle kranten en websites lezen en alle berichten maken je helemaal gek.
  • Een andere tip die ik ergens las: kijk niet het nieuws op tv als je de beelden te heftig vind. Via de radio of de website is het minder visueel en (hopelijk) misschien iets minder heftig.

Pak rustgevende hobby’s op zoals puzzelen, lezen of kleuren.

Nu mijn hoofd overuren draait, merk ik dat ik een manier moet vinden om mijn hoofd ‘uit’ te zetten. Door een rustgevende hobby op te pakken kan ik mijzelf goed afleiden. Bij kleuren of puzzelen kan ik moeilijk aan allerlei doemscenario’s denken dus dat werkt goed voor mij. Voor het slapen gaan probeer ik vaak ook even te kleuren of wat te lezen, gewoon om te zorgen dat ik niet vlak voor het slapen bezig ben met corona.  

Zorg dat je een ritme hebt

Een goed ritme is sowieso belangrijk, zeker als je thuis moet werken, maar het helpt ook goed tegen piekeren. Als je een vast ritme aanhoudt zorgt dat voor houvast en voelt er tenminste iets in je leven nog normaal. Zelf zorg ik dat ik bijvoorbeeld op vaste tijden naar bed ga en weer opsta. Daarnaast maak ik voor mijzelf lijstjes met dingen die ik wil doen op een dag (scriptie) zodat ik mij productief voel. En oh ja, iedere middag houden mijn vriend en ik de ‘dans 5 minuten’. Gewoon één heel energiek nummer aan en volop gek dansen voor wat positiviteit en beweging.

Self-care is belangrijk!

Natuurlijk, om corona tegen te gaan is het vooral belangrijk dat je afstand houdt van anderen, thuisblijft en luistert naar de richtlijnen van RIVM. Maar om deze periode goed door te komen is self-care ook belangrijk! Ren jezelf niet voorbij. Voel je niet verplicht om tijdens de quarantaine een vijf nieuwe talen te leren, je huis helemaal op te ruimen, vooruit te werken, professioneel thuis-fitness’er te of master chef te worden. Je hoeft niet jezelf te perfectioneren nu (of ooit). Je eigen gezondheid, mentaal en fysiek, is het belangrijkst. Verzorg jezelf, plan tijd voor ontspanning in, bel je dierbaren op en zorg dat je mentaal lekker in je vel blijft zitten.

Nog een paar andere kleine tips:

  • Onthoud dat je niet alles onder controle kan en hoeft te hebben. Dat is oké.
  • In hetzelfde kader: angst en onzekerheid hoort ook bij het leven. Je hoeft niet 100% angstvrij te zijn, maar laat het niet overheersen. Daar wordt de situatie echt niet beter van.
  • Beweeg voldoende: wandelen (met afstand!), rek- en strekoefeningen of yoga. Alles mag!
  • Dwing jezelf niet om continu positief te zijn, dit kan juist averechts werken. Je mag best jezelf ook even meh en bleh voelen.
  • Natuurlijk mag je uitkijken naar leuke dingen die je gaat doen als dit onder controle is.
  • Maar: plan niet te ver in de toekomst. Focus je op vandaag en de zekerheden die je vandaag hebt. Anders geef je jezelf alleen maar meer stress met alle onzekerheden.
  • Doe ontspanningsoefeningen als alles je te veel wordt.
  • Schrijf je piekergedachten op en laat ze daarna voor wat ze zijn.
  • Wees trots op jezelf: you can do this! Geloof je dat niet? Herhaal dit een paar keer tegen jezelf in de spiegel.

Zoek je positiviteit, steun of vrolijkheid? Volg deze Instagram-accounts!

Wat zijn jouw anti-pieker tips?

PS. Ik ben natuurlijk geen professional (deze tips zijn allemaal uit eigen ervaring) Merk je dat het je echt allemaal teveel wordt? Neem dan contact op je huisarts of hulpverlener.

2 Reacties

  1. Goed idee, die 5 minuten dansen elke dag! Zelf ben ik weer helemaal into de logische/Japanse puzzels nu. Ik moet verder gewoon werken (vanuit huis), dus daardoor heb ik sowieso geen tijd om die 5 talen te leren, haha!
    Audrey onlangs geplaatst…Berichten van het thuiswerkfrontMy Profile

    1. Madelon zegt:

      Ah kijk, fijn dat je de puzzels ter afleiding hebt! En met thuis werken heb je inderdaad geen tijd voor allerlei talen leren, het gewone leven gaat natuurlijk ook gewoon door. Succes de komende tijd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.