Het is klein en het babbelt, Persoonlijk

Hoe ik op mijn mentale gezondheid let

Als ik iets heb geleerd in de laatste tijd is het dat je mentale gezondheid ontzettend belangrijk is, maar ook dat er altijd ups en downs zullen zijn. En dat is oké. Je hoeft niet altijd 100% goed in je vel te zitten. Ook al heb ik geen depressie meer, zo nu en dan worstel ik nog steeds met somberheid en angstgevoelens. Eerder liet ik mij daardoor erg van slag brengen, maar tegenwoordig probeer ik het juist te accepteren. Gelukkig voel ik mij de laatste tijd vaker goed dan slecht. Dat komt omdat ik beter op mijn mentale (en dus ook lichamelijke!) gezondheid probeer te letten. Vandaag deel ik met jullie welke dingen voor mij werken om mijn mentale gezondheid oké te houden. Natuurlijk verschilt dit van persoon tot persoon. Dit zijn dan ook geen adviezen, maar persoonlijke ervaringen die ik deel!

Slaap pakken

Voor mijn gevoel is dit het belangrijkste en beste hulpmiddel. Toen ik heel erg last had van angstaanvallen sliep ik nauwelijks en toen ik depressief was wilde ik telkens slapen of in bed liggen. Begin dit jaar had ik ook de ziekte van Pfeiffer waardoor helemaal continu sliep. Maar op geen enkel moment zat er regelmaat in mijn slaappatroon en nooit voelde het alsof ik de rust ‘verdiende’. Inmiddels heb ik dit wel geaccepteerd. Ik heb geleerd dat mijn lichaam minimaal acht uur slaap nodig heeft en dat het oké is om die rust en slaap te pakken. Ik ga op regelmatige tijden naar bed (tussen 22 en 23 uur) en sta rond dezelfde tijd op (tussen 8 en 9 uur). Maar ik heb ook geleerd dat het oké als ik uitslaap en als ik graag een dutje wil doen. Misschien hoort een jongvolwassene dat niet te doen, maar als ik dat wil doe ik een dutje ’s middags. Maar zolang ik uitgerust ben, voel ik mij een stuk vrolijker en hebben piekergedachtes minder de kans om over te nemen.

Wandelen

Een ander belangrijk ding dat mij enorm helpt en rust geeft is wandelen. Dit is iets waar mijn psycholoog ook altijd op hamerde want met wandelen zoek je afleiding, beweeg je en kom je de deur uit. Toen ik depressief was, had ik weinig behoefte om de deur uit te gaan. Ik vond het vooral veel energie kosten. Wandelen, daarentegen, geeft mij (inmiddels) energie en zorgt ervoor dat mijn hoofd leeg raakt. Als ik heel gestrest raak, ga ik tegenwoordig naar het park of wandelen in de stad. Zo kan ik mijn hoofd leegmaken, een andere omgeving zien en een frisse neus halen. Het allerliefst wandel ik in het bos, maar dat is een stukje van mijn huis vandaan. Zo af en toe plannen Vriendknul en ik een dag in dat we actief hiken in het bos. En daarvan geniet ik enorm.

To-do list

Op zich maakte ik altijd al to-do lijstjes want ik ben een planner en een control-freak. Maar ik ben het wel anders gaan aanpakken. Zo probeer ik eerder een overzicht te krijgen van wat er in een maand gaat gebeuren, zodat ik mij bewust ben van ‘piekmomenten’. To-do lijstjes maak ik tegenwoordig de avond van tevoren of zelfs iets eerder, zodat ik met een leeg en rustig hoofd kan slapen. En ik plan bewust vrije tijd in. Dat klinkt misschien niet heel spontaan, maar ik merk dat het werkt als opschrijf wanneer ik ga stoppen met werken of bedenk hoe laat ik iets leuks ga doen.

Bewustzijn en gedachten uitspreken

Dit klinkt misschien heel cliché en voor de hand liggend, maar bewust bezig zijn met wat ik doe en denk is erg fijn. Enerzijds bedoel ik hiermee dat ik bewust probeer te genieten van de tijd die ik doorbreng met vrienden en familie, hoe klein of kort dan ook. Maar nog veel belangrijker is dat ik mijn gedachten en gevoelens uit probeer te spreken. Zo probeer ik elke dag voor mijzelf te benoemen wat leuk of niet leuk vond aan een dag en wat er wel en niet goed ging. Bijvoorbeeld “vandaag was een goede dag want ik heb veel gedaan. Ik vond minder leuk dat zus en zo niet goed ging. Maar morgen vraag ik Pietje om hulp.” Daarnaast probeer ik mijn piekergedachten en angsten eerder te verwoorden. Door ze bijvoorbeeld aan mijn vriend uit te leggen, dwing ik mijzelf om er goed over na te denken en er kritisch naar te kijken. Daarnaast heb ik mijn angsten gedeeld, waardoor ik minder het gevoel heb dat ik er alleen voor sta. Daarbij: over dit onderwerp praten met anderen is sowieso ontzettend belangrijk. Het zorgt er immers ook voor dat anderen hierover durven te praten.

Voor mijzelf zorgen

Dit is een les die zelf met ups en downs gaat. Zodra ik een stresstoestand schiet, ziek ben of last heb van somberheid zorg ik al snel minder goed voor mijzelf. Ik probeer hier strenger op te letten en merk het mij goed doet als ik mezelf lichamelijk en geestelijk goed verzorg. Ik bedoel hiermee niet dat ik dagen niet douche of geen tandenpoets. Maar ‘kleine’ dingetjes zoals gezond eten, genoeg drinken, mezelf verwennen met een lekkere crème of een warme douche, mijn hoofd leegmaken met het lezen van een boek en veel fruit eten. Deze dingetjes let ik tegenwoordig beter op, maar ik heb ook veel te danken aan lieve vrienden, familie en mijn vriend die mij gewoonweg op tijd terugfluiten en hieraan herinneren.

Dit waren een aantal van de dingen waarop ik tegenwoordig op let om mijn mentale gezondheid in check te houden. Het natuurlijk allemaal een kwestie van balans vinden en jezelf vooropstellen. Maar ook accepteren en relativeren. Het is oké om niet altijd 100% in je vel te zitten. En het is ook oké om niet altijd nauw je eigen tips te volgen en af en toe vergeten te wandelen of een to-do list te maken. Het hoort er allemaal bij.

Hoe zorg jij voor je mentale gezondheid?

PS. Heb je last van bijvoorbeeld sombere gedachten, depressie, eenzaamheid of suïcide? Zoek vooral contact met hulpverleners. Bijvoorbeeld via 113 of MIND Korrelatie of een andere hulplijn/hulpverlener. 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

11 Comments

  • Reply Ilona Wielinga oktober 16, 2018 at 21:49

    Mooi artikel zeg. Sinds ik in een depressie ben geraakt kan ik eigenlijk niet anders dan op mijn mentale gezondheid letten. Ik ben er nu dus heel bewust mee bezig en probeer zo min mogelijk dingen te doen die op dit moment belastend zijn voor mijn mentale gezondheid.
    Ilona Wielinga onlangs geplaatst…Lesbos; een underrated eiland | VideoMy Profile

    • Reply Madelon oktober 17, 2018 at 11:07

      Hoi Ilona! Wat vervelend dat je in een depressie bent geraakt. Ik herken heel erg wat je bedoelt, dat je ineens niet anders kan dat om je mentale gezondheid te letten. Het is al erg goed dat je het niet teveel probeert te belasten. Ik wens je veel succes en kracht!

  • Reply Jessica oktober 17, 2018 at 10:27

    Via Romy van vakervrolijk op je blog gekomen. Ik ben wel wat ouder, maar wat je schrijft is heel herkenbaar.
    Ik zit eigenlijk nog aan begin / midden in dit proces. Het duurde bij mij wel lang voordat ik uiteindelijk bij de psycholoog terecht kon. Nu probeer ik bewuster met mezelf bezig te zijn, maar dat heeft tijd nodig. Uiteindelijk gekozen om weer deels de ziektewet in te gaan om zo goed te kunnen herstellen. 🙂
    Jessica onlangs geplaatst…Kerstswap – Secret Elf Surprise 2018 – #SelfS2018My Profile

    • Reply Madelon oktober 17, 2018 at 11:28

      Hoi Jessica! Leuk dat je mijn blog hebt ontdekt! Jammer dat het zo lang duurde voordat je bij een psycholoog terecht kon, maar fijn dat je nu in ieder geval hulp krijgt. Ook ontzettend goed dat je de tijd en rust neemt die dit proces nodig heeft! Ik wens je veel succes en kracht hierbij!

  • Reply Johanne oktober 17, 2018 at 13:25

    Wat goed dat je tegenwoordig zo alert bent op je mentale gezondheid en aan jezelf denkt! Hoe dan ook is slaap goed voor de mens. Je wordt er echt een positiever persoon van. Ik heb nooit een depressie gehad, maar ben wel een enorme piekeraar. Mijn hoofd staat altijd op standje aan. En dat wordt alleen maar erger na een slechte nacht. Dutjes nemen is daarom ook helemaal niet erg! Soms nodig zelfs. Als mijn gedachten even te veel worden neem ik afstand van alles en zet ik mezelf een hele dag op de bank met een goed boek of Netflix. En poes Buttons is ook mijn steun en toeverlaat wat dat betreft, haha.

    • Reply Madelon oktober 17, 2018 at 16:54

      Dankjewel! Ja slaap doet echt heel veel. Een goede nachtrust is zo belangrijk en het helemaal waard om in te investeren. Ik snap wat je bedoelt met dat je hoofd altijd om standje ‘aan’ staat, heel herkenbaar! Ik merk dat dutjes inderdaad ook helpen dan, even je hoofd rust gunnen. En huisdieren zijn ook een goede steun haha! Al heb ik niet heel veel aan mijn hamster die overdag slaapt haha!

  • Reply Kirsten oktober 17, 2018 at 17:34

    Ik heb een erg zwaar jaar achter de rug, dus ik probeer nu ook wat meer op mijn mentale gezondheid te letten en mijn grenzen te bewaren. Wat je schrijft is dus heel erg herkenbaar! Al lukt het bij mij niet altijd even goed. Waaraan ik echt merk dat het weer even fout gaat, is wanneer ik minder aandacht aan mijn verzorging en uiterlijk spendeer: tanden niet 2x per dag poetsen, gewoon maar wat kleren aantrekken, mijn haar te weinig wassen… Als ik dat merk, dan weet ik dat het tijd is om er beter op te gaan letten.

    • Reply Madelon oktober 17, 2018 at 20:56

      Wat jammer dat je zo’n zwaar jaar achter de rug hebt! Ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij ook even duurde, het ging stapje voor stapje beter. Een beetje met vallen en opstaan. Al is het al heel goed dat je weet welke tekenen je op moet letten. Het doorhebben is al een groot begin!

  • Reply Rachel oktober 17, 2018 at 23:23

    Wat goed dat je hier tegenwoordig op let.. ik doe het ook hoor maar ik zie aan mezelf dat ik net mijn moeder ben. Ik heb nooit rust in mijn lijf.. ik wil allerlei dingen en heb eigenlijk te weinig uren in een dag zitten..

    • Reply Madelon oktober 18, 2018 at 10:12

      Het is al goed dat je er bewust van bent! En er zitten ook gewoon te weinig uren in een dag haha!

  • Reply Giovanna Jansen oktober 23, 2018 at 14:23

    Helemaal waar dat ups & downs bij het leven horen. Vroeger dacht ik altijd dat het leven pas goed was als het alleen uit ups bestond. Dat is natuurlijk niet realistisch, de mindere momenten horen er natuurlijk ook bij.
    Voor mijn mentale gezondheid probeer ik net als jij te letten op mijn slaap en bewust zijn. Maar ook letten op mijn voeding en voldoende bewegen horen er bij.
    Giovanna Jansen onlangs geplaatst…Drukte en druk zijn schrijfblokkade triggersMy Profile

  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    %d bloggers liken dit: