Persoonlijk

Tot ziens piekermonster.

“Het piekeren zal wel blijven”, vertelt de psycholoog mij. “Dat hoort gewoon bij je en de angststoornis.” Hij heeft gelijk. Alleen is er een verschil ten opzichte van de eerste keer dat ik het kale, witte kantoortje inliep: nu ben ik het gepieker de baas. Dat weet mijn psycholoog, maar nog veel belangrijker is dat ik het ook weet.

We hebben een plan gemaakt voor als ik ooit weer een terugval krijg. Er staat in hoe ik ben als ik in de gevaarlijke, rode zone zit: teruggetrokken, stil en vol met lichamelijke klachten. Er staat ook bij wat ik moet doen, zoals terug naar de psycholoog gaan. De oranje zone is een waarschuwingszone. Als ik daarin terecht kom moet ik heel actief aan de gang gaan met mijn oefeningen en rust nemen van zaken zoals studie. Maar belangrijker, en leuker, is de groene zone. Daar staat in hoe ik ben als ik mij goed voel, namelijk actief, vrolijk en vol met plannen. Er staat ook bij wat ik moet doen om dat te blijven volhouden. Ik moet af blijven spreken met andere mensen, ik moet nee leren zeggen, ik moet nieuwe dingen uitproberen, buiten mijn comfortzone gaan, ontspannende dingen doen, structuur houden en vooral niet te veel willen en eerst aan mijzelf denken. Het ziet er mooi en fijn uit.

De psycholoog en ik praten nog wat over wat ik nu ga doen. Het is namelijk wel eng. Meer dan een halfjaar was ik onder behandeling voor mijn angststoornis. Ik maakte trouw de online oefeningen, had hele gesprekken met mijn psycholoog over van alles waar ik meezat en leerde ontzettend veel over mijzelf. Maar na deze afspraak moet ik het alleen doen. De angststoornis blijft, zoals de psycholoog al waarschuwde. De kans op een terugval bestaat en ik zal vast nog wel een keer een angstaanval meemaken, zo gaat de psycholoog verder. Maar ik kan het nu aan, dat weet de psycholoog zeker.

Na een uurtje schudden de psycholoog en ik elkaar voor de laatste keer de hand. Een beetje onwennig verlaat ik het kantoor. Als ik buiten sta schijnt de zon volop en moet ik lachen. Ja, die angststoornis blijft, maar ik wijs het monster toch mooi de deur.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

5 Comments

  • Reply Citlali april 10, 2016 at 18:32

    Wat mooi geschreven en wat fijn om te horen dat je het gepieker de baas bent!

  • Reply Daan april 10, 2016 at 23:41

    Zo’n plan heb ik ook gemaakt toen ik stopte bij de psycholoog. Enorm handig!
    Daan onlangs geplaatst…Het Werk Van: Victor HugoMy Profile

    • Reply Madelon april 11, 2016 at 19:29

      Het werkt inderdaad heel fijn! Geeft een mooi overzicht en inzicht ook.

  • Reply Hester april 11, 2016 at 16:18

    Wat fijn dat je ‘klaar’ bent (en het ook zo voelt)! Dat plan met zones klinkt ook wel als een goed houvast, sowieso fijn als je het gewoon kan vinden met je psycholoog en er ook echt door geholpen wordt. Mooi!

  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    %d bloggers liken dit: