Het is klein en maakt lijstjes

Ruim je bureau op-dag | 5 tips

Persoonlijk houd ik wel van ‘gekke’ dagen. Van nationale Pannenkoekendag tot aan IJs als ontbijt dag. En soms zijn zulke dagen ook nog best nuttig. Zo ontdekte ik laatst dat vandaag, 8 januari, het ‘Ruim je bureau op-dag’ is. Het concept van deze dag kun je denk ik wel raden. Het idee is dat je zo een frisse en opgeruimde start hebt van het nieuwe jaar. In deze blog geef ik, een perfectionistische chaoot eerste klas, mijn ervaringstips. Benieuwd? Lees snel verder!

Eerlijk gezegd houd ik wel van een beetje een rommel op mijn bureau. Té netjes is niets voor mij, op die manier kan ik gewoon niet werken. Maar teveel rommel werkt ook niet, want ik heb wel ruimte nodig en bovendien leidt het af. Over het algemeen is mijn bureau of de plek waar ik werk (in mijn flatje is dat vooral aan de eettafel) dus wel een gezellige bende, maar de volgende dingen houd ik het voor mijzelf wel overzichtelijk.

  1. Lang leve opbergbakjes! Ik werk vooral met heel veel bakjes om dingen in op te berge. Zo heb ik een aantal brievenbakken op mijn bureau staan (zoals die grijze dingen links op de foto). Een plek waar ik al mijn papier, pennen en andere prullaria (wat een leuk woord is dat!) in kan opbergen. Op die manier wordt het geen gigantische opbergstapel op mijn bureau.
  2.  Zoek dingen uit. Dit doe ik eerlijk gezegd niet dagelijks. Iedere week zoek globaal mijn spullen uit en eens in de zoveel tijd doe ik het heel zorgvuldig. Kapotte pennen gooi ik weg en papier dat ik niet meer nodig heb gaat weg of in een map. Bij alle spullen denk ik na of ik ze nog wel nodig heb of niet. Aan het einde van zo’n opruimbeurt staat er ineens veel minder rommel op mijn bureau.
  3. Alleen dagelijkse dingen. Eén van mijn grootste valkuilen zijn mijn schoolspullen. Vooral tijdens een tentamenperiode wil mijn bureau of de eettafel nogal eens vol liggen met hoeveel schriften, lesboeken, papieren en ander spul. Ik probeer erop te letten wat ik daadwerkelijk nodig heb. Ben ik met een bepaald vak niet bezig? Dan kan dat worden opgeborgen. Dat zorgt ook voor een stuk minder afleiding. Alleen dingen die ik dagelijks of alleen die dag nodig heb, liggen dan op tafel.
  4. Zorg voor een prullenbak in de buurt. Heel stom, maar het werkt wel. Als de prullenbak in de buurt staat, is het gewoonweg makkelijker om snel even iets weg te gooien.
  5. Zoek uit wat voor jou werkt. Oké, dit klinkt misschien als een non-tip. Maar toch moet je uitvinden wat voor jou werkt. Zoals ik al eerder vertelde, werkt een leeg bureau voor mij niet. Je bureau moet natuurlijk niet verward worden met een vuilnisplaats, maar het moet ook een plek zijn waar jij fijn kan werken. Als je nu eenmaal beter werkt met een beetje rommel, dan so be it. Zolang er maar geen muizen rondkruipen toch 😉

 

Heb jij een heel opgeruimd bureau of juist helemaal niet?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Saskia januari 8, 2018 at 8:16 pm

    Ik ben echt een opruim-freak. Alles is altijd netjes, vind ik zo fijn! Goede tips geef je hier

    • Reply Madelon januari 10, 2018 at 9:41 am

      Het is ook heerlijk als alles netjes is opgeruimd! Ik probeer het vaak, maar een beetje chaos hoort gewoon bij mij denk ik.

  • Reply Sam - singlereadytomingleblog januari 8, 2018 at 10:13 pm

    Mijn bureau ligt er altijd vrij netjes bij, in tegenstelling tot de rest van mijn omgeving, haha. De grond/zetel/mijn bed zijn namelijk wel nogal rommelig, oeps!

    • Reply Madelon januari 10, 2018 at 9:41 am

      Hahaha ach zolang jij er geen last van hebt toch 😉

    Leave a Reply

    CommentLuv badge

    %d bloggers liken dit: