Persoonlijk

6 manieren om je eigen grenzen te leren kennen.

Jezelf leren kennen is iets wat naar mijn idee met vallen en opstaan gaat. Laatst kwam ik een mooi citaat tegen over ‘jezelf zijn’ van schrijfster Gloria Steinem (haar boek My life on the road wil ik nog graag lezen) : “You’re always the person you were when you were born, you just keep finding new ways to express it.”

Dat proces van ‘vinden hoe je jezelf uitdrukt en vormgeeft’ heeft volgens mij ook voor een deel te maken met je eigen grenzen leren kennen. Als ik terugkijk naar hoe ik mijn grenzen (tot nu toe) heb leren kennen, zijn er eigenlijk drie fasen geweest. Namelijk mijn vwo periode op de middelbare school, mijn eerste studiejaar en mijn angststoornistraject bij de psycholoog (die meer samenvalt met studiejaar twee). Hier zijn mijn lessen over eigen grenzen leren kennen:

Word bewust van jezelf en je omgeving. Analyseer situaties en gebeurtenissen en haal er lessen uit. Probeer te leren welke mensen of gebeurtenissen je energie opslurpen en wat je juist energie geeft. Wanneer voel je je slecht, negatief of gesloopt? Waarom, wat ging er aan vooraf en wat dacht je toen? Je kunt geen grenzen aangeven zonder ze te kunnen benoemen.

Probeer je gevoelens te herkennen.
Dit klinkt misschien redelijk voor de hand liggend maar soms kun je gevoelens makkelijk met elkaar verwarren. Als je je moe en eenzaam voelt kan de reden daarvoor veel complexer of juist simpeler zijn dan je zou denken. Probeer na te gaan waar je gevoelens vandaan komen. Kom je erachter dat je je vermoeid of eenzaam voelt door een gebeurtenis of een persoon? Dan is dat een teken dat die persoon over jouw grens gaat.

Kom voor jezelf op.
Schuldgevoelens, angst of twijfel zijn gevoelens die juist het stellen van grenzen en het accepteren van jezelf in de weg staan. Soms voel ik mijzelf schuldig als ik duidelijk ‘nee’ zeg tegen iets of mijzelf op de eerste plaats zet. Het is belangrijk om jezelf het recht te geven voor jezelf te kiezen vanwege je eigen gezondheid of mentale staat. Kom voor jezelf op en laat je stem horen. Dat is een les die ik zelf soms ook nog moet onthouden.

Leer voor jezelf te zorgen. Wees lief voor jezelf, je mentale staat, je gezondheid en je lichaam. Zorg ervoor dat je gezond eet, dat je beweegt, dat je dingen doet waarvan je energie krijgt en dat je tevreden bent met waar je staat in je leven. Daarbij hoort ook het herkennen van je gevoelens en je grenzen. Geef dit prioriteit want zodra je goed voor jezelf zorgt, wordt je vanzelf een fijne, goede versie van jezelf richting anderen.

Geef jezelf ook rust. Op de manier die voor jou werkt: sporten, mediteren, bidden, tuinieren, breien of koeien melken. Gun jezelf dat moment waarin jij rust, energie en positiviteit vindt. Die dingen zijn belangrijk.

Begin klein. Dit zijn dingen die je door de jaren heen over jezelf leert. Ook al typ ik dit blogje, ik hou mijzelf ook nog lang niet aan alle punten. Bovendien is de lijst nog lang niet compleet. Een aantal punten ontbreken ook nog omdat de lijst anders wel heel lang werd. Maar het is fijn om deze (en andere) punten te onthouden en proberen ze na te streven. Dat is al een klein, maar heel waardevol begin.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Sonja februari 11, 2016 at 11:48 am

    Hele mooie, waardevolle tips:) En ook fijn dat je aan het eind ons even eraan herinnert dat dingen zijn die je niet meteen hoeft of kan weten, maar over het verloop van tijd leert. Fijn!
    Sonja onlangs geplaatst…Een halfjaar naar Zuid-AfrikaMy Profile

  • Reply gea februari 13, 2016 at 8:08 pm

    Fijn lijstje, altijd handig dit soort artikels. Liefs Gea.

  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    %d bloggers liken dit: